جراحی کاهش وزن ممکن است خطر سرطان لوزالمعده را در بیماران دیابتی و چاق کاهش دهد

10نوامبر 2020- این یافته ها، بر اساس یک تجزیه و تحلیل 20 ساله، ممکن است مزایای حاصل از جراحی کاهش وزن برای کاهش اثرات التهاب مزمن مرتبط با دیابت و چاقی را برجسته تر کند.

بر اساس نتایج مطالعه ی ارائه شده در هفته ی گاستروانترولوژی اتحادیه ی اروپا(UEG Week Virtual 2020)، که بطور مجازی برگزار می شود، جراحی چاقی، یا جراحی کاهش وزن، به طور قابل توجهی خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده را در بیماران مبتلا به چاقی و دیابت کاهش می دهد.

دکتر Aslam Syed، متخصص گوارش و کبد و عضو شبکه بهداشت Allegheny در پیتسبرگ ، پنسیلوانیا و نویسنده اصلی این مقاله، گفت: چاقی و دیابت از عوامل شناخته شده خطر ابتلا به سرطان لوزالمعده از طریق التهاب مزمن، هورمون های اضافی و فاکتورهای رشد آزاد شده توسط چربی بدن است. قبلاً نشان داده شده بود که جراحی چاقی باعث بهبود سطح قند خون در بیماران دیابتی می شود و تحقیقات ما نشان می دهد که این جراحی راهی مناسب در کاهش خطر ابتلا به سرطان پانکراس در این گروه در معرض خطر در حال رشد است.

در این مطالعه ، داده های 1.435.350 بیمار مبتلا به چاقی و دیابت طی یک دوره 20 ساله مورد ارزیابی قرار گرفت. از این بیماران تعداد 10،620 نفر (73 درصد زن) تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، که طی آن سیستم گوارش آنها تغییر داده شد تا به بیماران در کاهش وزن کمک کند.بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار گرفتند، در مقایسه با بیمارانی که تحت عمل جراحی قرار نگرفته بودند، کمتر دچار سرطان پانکراس شدند.

دکتر Syed، گفت: پزشکان باید برای بیماران مبتلا به اختلالات متابولیکی مانند دیابت و چاقی، جراحی کاهش وزن را در نظر بگیرند تا به کاهش خطر ابتلای آنها به سرطان لوزالمعده کمک کنند.

دکتر Syed، گفت: از آنجایی که بقای بیماران پس از گذشت چندین دهه تحقیقات در این زمینه بهبود نیافته است، بطوریکه متوسط ​​زمان زنده ماندن این افراد در هنگام تشخیص این قاتل خاموش، فقط 4.6 ماه است و بیماران 98٪ از امید به زندگی سالم خود را از دست می دهند، و فقط 3٪ از بیماران بیش از پنج سال زنده می مانند، اهمیت پیشگیری از سرطان لوزالمعده مشخص است.

منبع:

https://www.curetoday.com/view/weight-loss-surgery-may-reduce-pancreatic-cancer-risk-in-patients-with-diabetes-and-obesity